FILTR PNEUMATIK
ZNAČENÍ PNEUMATIK
Písmena, čísla, symboly - jsou vám všechny jasné?
Příklad:
195/55 R16 87V
- 195 - šířka pneumatiky v mm
- 55 - profilové číslo pneumatiky (poměr výšky a šířky pneumatiky vyjádřený v procentech)
- R - konstrukce pneumatiky (R - radiální, D - diagonální)
- 16 - průměr kola v palcích (16")
- 87 - index nosnosti - označení pro max. zatížení jedné pneumatiky
- V - index rychlosti - udává max. povolenou konstrukční rychlost při max. zatížení pneumatiky
Index nosnosti (LI)
Symbol označující maximální zátěž v kg.
L.I. | kg | L.I. | kg | L.I. | kg | L.I. | kg | L.I. | kg | L.I. | kg |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
19 | 77,5 | 50 | 190 | 81 | 462 | 112 | 1120 | 143 | 2725 | 174 | 6700 |
20 | 80 | 51 | 195 | 82 | 475 | 113 | 1150 | 144 | 2800 | 175 | 6900 |
21 | 82,5 | 52 | 200 | 83 | 487 | 114 | 1180 | 145 | 2900 | 176 | 7100 |
22 | 85 | 53 | 206 | 84 | 500 | 115 | 1215 | 146 | 3000 | 177 | 7300 |
23 | 87,5 | 54 | 212 | 85 | 515 | 116 | 1250 | 147 | 3075 | 178 | 7500 |
24 | 90 | 55 | 218 | 86 | 530 | 117 | 1285 | 148 | 3150 | 179 | 7750 |
25 | 92,5 | 56 | 224 | 87 | 545 | 118 | 1320 | 149 | 3250 | 180 | 8000 |
26 | 95 | 57 | 230 | 88 | 560 | 119 | 1360 | 150 | 3350 | 181 | 8250 |
27 | 97,5 | 58 | 236 | 89 | 580 | 120 | 1400 | 151 | 3450 | 182 | 8500 |
28 | 100 | 59 | 243 | 90 | 600 | 121 | 1450 | 152 | 3550 | 183 | 8750 |
29 | 103 | 60 | 250 | 91 | 615 | 122 | 1500 | 153 | 3650 | 184 | 9000 |
30 | 106 | 61 | 257 | 92 | 630 | 123 | 1550 | 154 | 3750 | 185 | 9250 |
31 | 109 | 62 | 265 | 93 | 650 | 124 | 1600 | 155 | 3875 | 186 | 9500 |
32 | 112 | 63 | 272 | 94 | 670 | 125 | 1650 | 156 | 4000 | 187 | 9750 |
33 | 115 | 64 | 280 | 95 | 690 | 126 | 1700 | 157 | 4125 | 188 | 10000 |
34 | 118 | 65 | 290 | 96 | 710 | 127 | 1750 | 158 | 4250 | 189 | 10300 |
35 | 121 | 66 | 300 | 97 | 730 | 128 | 1800 | 159 | 4375 | 190 | 10600 |
36 | 125 | 67 | 307 | 98 | 750 | 129 | 1850 | 160 | 4500 | 191 | 10900 |
37 | 128 | 68 | 315 | 99 | 775 | 130 | 1900 | 161 | 4625 | 192 | 11200 |
38 | 132 | 69 | 325 | 100 | 800 | 131 | 1950 | 162 | 4750 | 193 | 11500 |
39 | 136 | 70 | 335 | 101 | 825 | 132 | 2000 | 163 | 4875 | 194 | 11800 |
40 | 140 | 71 | 345 | 102 | 850 | 133 | 2060 | 164 | 5000 | 195 | 12150 |
41 | 145 | 72 | 355 | 103 | 875 | 134 | 2120 | 165 | 5150 | 196 | 12500 |
42 | 150 | 73 | 365 | 104 | 900 | 135 | 2180 | 166 | 5300 | 197 | 12850 |
43 | 155 | 74 | 375 | 105 | 925 | 136 | 2240 | 167 | 5450 | 198 | 13200 |
44 | 160 | 75 | 387 | 106 | 950 | 137 | 2300 | 168 | 5600 | 199 | 13600 |
45 | 165 | 76 | 400 | 107 | 975 | 138 | 2360 | 169 | 5800 | 200 | 14000 |
46 | 170 | 77 | 412 | 108 | 1000 | 139 | 2430 | 170 | 6000 | 201 | 14500 |
47 | 175 | 78 | 425 | 109 | 1030 | 140 | 2500 | 171 | 6150 | 202 | 15000 |
48 | 180 | 79 | 437 | 110 | 1060 | 141 | 2575 | 172 | 6300 | 203 | 15500 |
49 | 185 | 80 | 450 | 111 | 1090 | 142 | 2650 | 173 | 6500 | 204 | 16000 |
Index rychlosti
Symbol označující maximální rychlost v km/h.
Index | A1 | A2 | A3 | A4 | A5 | A6 | A7 | A8 | B | C | D | E | F | G | J |
km/h | 5 | 10 | 15 | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 50 | 60 | 65 | 70 | 80 | 90 | 100 |
Index | K | L | M | N | P | Q | R | S | T | H | V | W | Y | Z | |
km/h | 110 | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 210 | 240 | 270 | 300 | > 240 |
Další symboly používané při značení pneumatik
- 3PMSF - zimní symbol - sněhová vločka s třemi vrcholy hory
- 4x4 - pneumatiky určené pro pohon 4x4
- BLT - černé písmo na bočnici
- C - pneumatiky pro užitkové (lehké nákladní) vozy
- CP – pneumatiky pro karavany
- CS – samozacelující pneumatiky
- CSi – technologie pro snížení hluku pneumatiky
- CSR – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
- DSST, EMT – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
- DT, DT1 - jiný dezén z hlediska možnosti spárování nebo drážkování
- E - optimalizovaný valivý odpor
- FP, FR - pneumatiky s ochranou ráfku
- HRS – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
- INSIDE - strana pneu montovaná na vozidlo dovnitř
- LHD – pneumatika pro auta s levostranným řízením
- M+S - zimní a celoroční pneumatiky
- MFS - pneumatiky s ochranou ráfku
- NST – systém potlačení hluku
- OUTSIDE - strana pneu montovaná na vozidlo vně
- OWL - bílý obrys / kontura nápisu na bočnici
- PNCS - systém potlačení hluku do interiéru
- PS - samozacelující pneu
- PR - počet pláten
- RB, RBL, RBT – černý nápis na bočnici
- RF, REINF - zesílené pneumatiky s vyšší nosností
- RFT, ROF, RSC – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
- RHD – pneumatika pro auta s pravostranným řízením
- RPB - pneumatiky s ochranou ráfku
- Run Flat, R/F – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
- RW, RWL - vystouplý bílý nápis na bočnici
- RY – žlutý nápis na bočnici
- S1 - snížený valivý odpor
- SA, SCT - systém potlačení hluku
- SG, SS – samozacelující pneumatiky
- SSR – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
- SW – úzký bílý pruh na bočnici
- UHP - vysoce výkonné pneumatiky
- ULW – pneumatiky s ultralehkou konstrukcí
- WL - bílý nápis na bočnici
- XL - zesílené pneumatiky s vyšší nosností
- XL+ - zesílené pneu s ještě vyšší nosností než samotné XL
- XRP, ZP, ZPS – dojezdové pneumatiky (náhrada rezervy)
- ZR - označuje speciální konstrukci pneumatiky určenou pro rychlosti nad 240km/h
Homologační značky pneumatik
Homologace pneumatik je úřední ověření vlastností pneumatik a zajišťuje, že dané pneumatiky splňují bezpečnostní a technické standardy pro použití. Pro konkrétní model vozidla znamenají homologované pneumatiky nejlepší výkon, ovládání a bezpečnost. Homologované pneumatiky lze ale bez problémů použít i na vozy jiných značek, než pro které byly homologovány.
- *, *1 - BMW
- A - Toyota
- A6A - Aston Martin Vantage
- A7A, A8A - Aston Martin
- ALP - BMW Alpina
- AM4, AM8, AM9, AMP, AMS, AMV, AMX - Aston Martin
- AO, AO2, AOE - Audi
- AR, ARR - Alfa Romeo
- B, B1, BC, BL - Bentley
- C+ - Volkswagen elektrické vozy
- C1 - Chrysler
- DA - Dacia
- F - Ferrari
- FI - Fiat
- FI JE - Fiat Jeep
- FO, FO1, FO2 - Ford
- GOE - Hyundai Genesis
- HN - Hyundai
- HO - Honda
- HP - Pagani Huayra
- J - Jaguar
- JE - Jeep
- JLR - Jaguar Land Rover
- JRS - Jaguar XKR-S
- K1, K2, K3 - Ferrari
- L - Lamborghini
- LR - Land Rover
- LS - Lotus Exige S
- LTS - Lotus
- M3 - BMW M3
- MB1 - Mercedes
- MC, MC1 - Mc Laren
- ME2 - Dallara
- MGT - Maserati
- MO - Mercedes
- MO1, MO1B - Mercedes AMG
- MOE, MO-S - Mercedes
- MO-V - Mercedes dodávky a pick-up
- N0, N1, N2, N3, N4, NA0, ND0, NF0 - Porsche
- NI, NR1 - Nissan
- OE - Škoda
- OP1 - Opel
- PO1 - Porsche dodatečná specifikace
- POL - Polestar 2
- RE, RE2 - Renault
- RO1, RO2 - Audi Quatro
- SK - Škoda
- T0, T1 - Tesla
- TO - Toyota
- TPC - Cadilac
- VOL - Volvo
- VW - Volkswagen
DOT kód - označení roku výroby pneumatiky
Kromě výše uvedených symbolů, které na pneumatikách mohou být, na pneumatikách najdete i označení DOT, ve kterém je „schovaný“ týden a rok výroby pneumatiky. Za kódem DOT se jedná o poslední čtyřčíslí, kde první dvojčíslí značí týden v roce a druhé dvojčíslí rok výroby pneumatiky.
Pokud tedy na pneumatice najdete například označení DOT 2523, znamená to, že tato pneumatika byla vyrobena ve 25. týdnu roku 2023.
Na našem eshopu používáme pro označení pneumatik staršího data výroby zjednodušeného označení symbolem DOT a dvojčíslím, které udává rok výroby pneumatiky. Pokud je tedy u pneumatiky uvedeno např. DOT19, znamená to, že byla vyrobena v roce 2019.
Je datum výroby pneumatiky důležité?
Při výrobě pneumatik je běžné, že se letní pneumatiky vyrábějí už napodzim. Samotná výroba sice trvá jen několik málo hodin, ale cesta od výrobce k zákazníkovi je podstatně delší. Proto se do směsí na výrobu pneumatik přidávají speciální činidla s postupným uvolňováním, která zajistí průběžnou ochranu pneumatik po řadu let a při správném skladování zůstávají pneumatiky díky nim prakticky jako nové.
Proč je DOT na bočnici uvedeno?
DOT na bočnici pneumatik není kvůli tomu, aby si zákazník nekoupil "prošlou" pneumatiku jako je to třeba u mléka. Označení slouží především výrobcům, kteří díky tomu dokáží sledovat jednotlivé šarže svých pneumatik a dohledat například to, jaká směs byla při výrobě pneumatiky použita.
Jak dlouho je pneumatika "nová"? Jak rychle stárne pneumatika?
Zákazníci obvykle chtějí pneumatiky co "nejmladší", ale rok výroby není pro kvalitu pneumatiky až tak rozhodující, protože záleží i na způsobu skladování pneumatik. Výrobci i dobří prodejci skladují pneumatiky v odpovídajících podmínkách a pneumatiky pak začínají skutečně "stárnout" až obutím na vozidlo a jejich používáním.
Lze říct, že při právném skladování má pneumatika prvních 5 let prakticky stejné vlastnosti jako ta, která byla právě vyrobena. A i po uplynutí této doby se ještě dalších 5 let můžete spolehnout na špičkovou kvalitu jízdy.
Opotřebení pneumatik
Protože hloubka dezénu pneumatik se v průběhu užívání snižuje, brzdná dráha vozidla zejména na mokré vozovce je podstatně delší. Nebezpečí aquaplaningu (tj. ztráty kontaktu vozidla s vozovkou v důsledku vodního klínu mezi pneumatikou a povrchem vozovky) se proto zvyšuje u pneumatik s malou zbytkovou hloubkou dezénové drážky. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je proto nanejvýš důležité včas vyměnit ojetou pneumatiku za novou, tj. dokud zbytková respektive bezpečnostní hloubka drážky není menší než 1,6 mm. Doporučená minimální hlouka dezénu pro zimní pneumatiky je 4 mm.
Rovnoměrné opotřebení běhounu všech pneumatik na vozidle prodlužuje je ich životnost, zvyšuje tak ekonomiku provozu a přispívá i k vyšší bezpečnosti provozu. Zejména u vozidel s předním náhonem doporučujeme proto záměnu pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak v určitých pravidelných intervalech (např. po ujetí 5 000 km) při zachování smyslu otáčení kol.
Poškození pneumatik
Poškození pneumatik Většina poškození pneumatik vzniká v důsledku nesprávného tlaku vzduchu. Proto doporučujeme kontrolovat tlak v pneumatikách každé dva týdny. Při jízdě se tlak v pneumatikách vlivem deformační práce pláště zvýší. Toto je normální fyzikální jev, proto tlak nesmí být za žádných okolností upravován.
Stálý a vyvážený styl jízdy je pro pneumatiky prospěšný. Prudká akcelerace a sportovní způsob jízdy 'brzda-plyn' životnost pneumatik výrazně zkracují. Podobně i extrémní bodové namáhání např. při rychlém najetí na překážku může být příčinou vzniku poškození (často i skrytého) nebo úplného zničení pneumatiky. K tomuto druhu poškození přispívá mimo vysoké rychlosti i přehušťování pneumatik.
Taktéž podhušťování příp. přetěžování vede k rychlejší únavě kostry, intenzivnímu opotřebení běhounu a tedy i k předčasnému vyřazení pláště z provozu.
Pneumatiky je třeba pravidelně kontrolovat se zaměřením na vklíněné cizí předměty, vpichy, řezy, trhliny a boule na bočnici. Vklíněné předměty mohou poškodit i vnitřní část pneumatiky. Poškození je třeba dát posoudit odborníkem na opravy pneu. Není-Ii oprava možná nebo je výsledek pochybný, pneumatiku nahradit. Poškozené pneumatiky mohou explodovat.
Obrubníky by měly být přejížděny pomalu a pokud možno v kolmém směru. Vyvarujte se najíždění na příkré a ostré obrubníky! Najetí pod ostrým úhlem nebo rychlý náraz na obrubník nebo kámen může vést ke skrytým poškozením, které se projeví později. Vzniká nebezpečí dopravní nehody náhlým únikem tlaku při vysoké rychlosti. Pneumatiky mají svoji vnitřní "paměť".